15 سپتامبر 2022-  تجزیه و تحلیل جدیدی از داده های برنامه SURPASS نشان می دهد که استفاده از تیرزپاتید (Mounjaro) می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا زمان کوتاه تری نسبت به سایر داروها به اهداف گلایسمی خود برسند.

نتایج این تجزیه و تحلیل که در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD) ارائه شد، نشان می‌دهد که بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 که تزریق هفتگی تیرزپاتید را دریافت می‌کنند، 4 تا 12 هفته زودتر از افرادی که سماگلوتید 1 میلی گرمی و انسولین بسیار طولانی اثر دگلودک را دریافت می‌کنند به اهداف گلایسمی خود می رسند.

دکتر آدی ویلجون، مشاور متابولیک و کیمیکال پاتولوژیست از شرق و شمال هرتفوردشایر NHS Trust در بریتانیا، گفت: تیرزپاتید منحصربه‌فرد است زیرا این دارو عملکرد یک هورمون طبیعی آزاد کننده انسولین و یک هورمون سرکوب‌کننده ی اشتها را همزمان تقلید می کند. سرعتی که این دارو در کاهش قند خون و کاهش وزن ارائه می دهد، فراتر از هر دارویی است که تاکنون عرضه شده است و ممکن است بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 را در موقعیت بهتری برای جلوگیری از عوارض طولانی مدت قرار دهد. اما مهم است که به یاد داشته باشید که این داروها باید در کنار رژیم غذایی و ورزش استفاده شوند.

پس از تایید و انتشار داده های اولیه ی داروی جدید شرکت الی لیلی با عملکرد دوگانه ی GIP/GLP-1 در ماه می 2022 بر اساس نتایج برنامهSURPASS ، تجزیه و تحلیل های متعددی انجام شده است که بینش بیشتری در مورد اثرات تیرزپاتید در دوزهای مختلف در برابر داروهای قابل مقایسه ارائه داده است. این دارو که از ژوئن 2022 در داروخانه های ایالات متحده در دسترس است، به عنوان یک داروی بالقوه تغییر دهنده ی پارادایم درمان با مزایای قابل توجهی برای دیابت و چاقی پذیرفته شده است. در مطالعه حاضر، که یک تجزیه و تحلیل از پیش برنامه ریزی شده ی اکتشافی بود، محققان از داده های آزمایشات 3 و2 SURPASS برای ارزیابی زمان رسیدن به اهداف گلایسمی استفاده کردند. این ارزیابی با استفاده از روش کاپلان مایر انجام شد و نسبت های خطر با استفاده از مدل مخاطرات متناسب کاکس محاسبه گردید.

در کارآزمایی کلی SURPASS-2، استفاده از تیرزپاتید با استفاده از 1.0 میلی گرم سماگلوتید مقایسه شد. نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از تیرزپاتید با بهبود بیشتر در HbA1c از سطح پایه و نسبت افرادی که به اهداف HbA1c در هفته ی 40ام می‌رسند، مرتبط است. در کارآزمایی SURPASS-3، استفاده از   tirzepatide با انسولین دگلودک تیتر شده، مقایسه شد. نتایج این مطالعه نیز نشان داد که استفاده از تیرزپاتید با بهبود بیشتری در تغییر HbA1c نسبت به سطح پایه و نسبت بیمارانی که در هفته 52ام به هدف HbA1c خود می‌رسند، مرتبط است.

در آنالیزهای اخیر از نتایج اولیه مشخص گردید که استفاده از تیرزپاتید با زمان به مراتب سریع‌تری برای رسیدن به سطوح HbA1c هدف برابر با 7درصد یا کمتر و 6.5 درصد یا کمتر همراه بود. زمان متوسط ​​برای دستیابی به HbA1c هدف 7 درصد یا کمتر، 8.1 هفته در تمام دوزهای تیرزپاتید بود در حالیکه این زمان برای سماگلوتاید 12 هفته و برای انسولین دگلودک تیتر شده،12.1 هفته بود. زمان متوسط ​​برای دستیابی به HbA1c هدف 6.5 درصد یا کمتر، در تمام دوزهای تیرزپاتید 12.1 هفته ، در کاربران سماگلوتاید 1.0 میلی گرمی 15.7 هفته ، و برای کاربران انسولین دگلودک تیتر شده 24.1 هفته بود.

در تجزیه و تحلیل های مربوط به کاهش وزن، نتایج نشان داد که تیرزپاتید با زمان سریع تری برای دستیابی به تغییر 5 درصدی در وزن بدن نسبت به سماگلوتید 1.0 میلی گرمی همراه است، افرادی که 10 یا 15 میلی گرم تیرزپاتید دریافت می کردند، این کاهش وزن را در میانگین 12 هفته تجربه کردند در حالیکه در گروه سماگلوتاید این مقدار کاهش وزن پس از 24 هفته حاصل شد.

دکتر ویلجون، افزود: حتی کاهش وزن متوسط ​​5٪ از وزن اولیه بدن، با پیشرفت های بالینی قابل توجهی در مشکلات سلامت مرتبط با وزن برای بسیاری از افراد مرتبط است. اینکه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بتوانند در نیمی از زمان به این پیشرفت ها در سلامت دست یابند، بسیار باورنکردنی است.

این مطالعه، با عنوان "بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با تیرزپاتید در مقایسه با سماگلوتید و انسولین دگلودک تیتر شده سریعتر به اهداف گلایسمی می رسند" در EASD ارائه شد.

منبع:

https://www.endocrinologynetwork.com/view/tirzepatide-cuts-time-to-glycemic-targets-by-4-12-weeks-vs-other-diabetes-therapies